امروز می‌خواهیم راجع به راه‌های ترک سیگار در جوانان‌‌، بهترین روش‌های ترک سیگار و سبک زندگی بعد از ترک سیگار صحبت کنیم. طبق تحقیقات ۷۰ درصد سیگاری‌ها تمایل به ترک سیگار دارند اما چرا همه مصرف کنندگان اقدام به ترک نمی‌کنند و تنها بین ۶ تا ۳۰ درصد افراد موفق به ترک طولانی‌مدت می‌شوند؟

مجله اینترنتی رزا

در واقع ترک سیگار آسان است، افراد زیادی هزاربار آن را ترک کرده‌اند اما آنچه که اهمیت دارد ترک سیگار به طور کامل است. اعتیاد به مصرف سیگار مشکل و سخت اما قابل درمان است. برای آنکه در ترک سیگار موفق شوید، باید به عوامل زیادی از جمله جنبه‌های جسمی و روانی توجه کنید و همه جوانب را بسنجید. حتی ممکن است در این راه چندین بار شکست بخورید. اما بالاخره راه پیروزی را پیدا می‌کنید و مطمئن باشید در صورتی که اصولی و درست تصمیم بگیرید به آنچه که می‌خواهید می‌رسید. اگر هنوز تصمیم به ترک اعتیاد خود به سیگار نگرفتید و یا بعد از چند با تلاش شکست خورده‌اید، بهتر است ادامه این مقاله را مطالعه نمایید. اعتیاد به سیگار جزو یکی از عادات رایج در مصرف مخدر‌هاست که سن و سال نمی‌شناسد. مطالعات نشان می‌دهند که زندگی با یک فرد سیگاری به طور متوسط، به منزله مصرف مستقیم سالانه ۸۰ نخ سیگار است و شانس ابتلا به سرطان ریه را ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

اگر می خواهید سیگار را ترک کنید ، می توانید تغییرات کوچکی در سبک زندگی خود ایجاد کنید که به شما کمک می کند در مقابل وسوسه کشیدن سیگار مقاومت کنید.

از بچگی به ما تلقین شده که سیگار رفع خستگی می کند. همچنین به ما گفته شده که آدامس جویدن باعث آرامش می شود. اگر بدانیم وقتی فردی عصبی می شود دندان هایش را به هم می فشارد، تنها دلیل منطقی آدامس جویدن هم به هم سائیدن دندان هاست حالا خودتان امتحان کنید وقتی فردی را در حال آدامس جویدن دیدید خوب به او نگاه کنید و از خود بپرسید که آیا وی آرام است یا عصبی است.

ترک سیگار

در روش ترک آسان سیگار به هیچ وجه شوک درمانی وجود ندارد. هدف از مطرح کردن ترک آسان سیگار تأکید روی این مطلب است که سیگار به جای آرامش بخشیدن به شما موجب تخریب اعصابتان می شود. تصور می کنیم که ما نمی توانیم سیگار را ترک کنیم، این همان بلایی است که سیگار بر سر آدم می آورد. یعنی جرأت و شهامت خود را از دست می دهیم و به دنبال آن به این نتیجه می رسیم که دخانیات دقیقاً برعکس عمل می کند. همه ما شنیده ایم که وقتی افراد سیگاری تا دیر وقت بیرون می مانند از ترس تمام شدن سیگارشان وحشت زده می شوند حال آن که افراد غیرسیگاری از این مسئله وحشتی ندارند، تنها عامل بروز این احساس، سیگار است.

تأثیر سیگار بر اعصاب

این مطلب را همیشه به خاطر بسپارید که سیگار نه تنها از عصبانیت شما کم نمی کند، بلکه به آرامی و به تدریج به اعصابتان آسیب می رساند. یکی از مهم ترین فواید ترک سیگار این است که شما دوباره اعتماد به نفس و اطمینان خاطر خود را به دست می آورید.

سیگار و بی حوصلگی

چنان که اکنون در حال سیگار کشیدن باشید، احتمالاً به طور ناآگاهانه این کار را انجام می دهید. این تصور که سیگار خستگی را برطرف می کند، اشتباه است خستگی یک حالت روحی، روانی است. زمانی که سیگار می کشید مغزتان به شما نمی گوید که «دارم سیگار می کشم» تنها زمانی آگاهانه سیگار می کشید که شما برای مدت طولانی سیگار نکشیده یا در حال ترک اعتیاد به سیگار باشید.

حقیقت این است که وقتی به سیگار معتاد می شوید و بعد آن را کنار می گذارید احساس خلاء می کنید. چنان که ذهنتان را با چیزی که تولید استرس نکند مشغول سازید، می توانید برای مدتی طولانی بدون آن که از نکشیدن سیگار رنج ببرید، به زندگی خود ادامه دهید. فقط زمانی که بی حوصله می شوید هیچ چیز نمی تواند فکر سیگار را از ذهن شما خارج کند، پس مجبور می شوید هیولای کوچک را تغذیه کنید.

زمانی که پیوسته سیگار می کشید (یعنی سعی نمی کنید سیگار را ترک یا حداقل کم کنید) روشن کردن سیگار به صورت ناخودآگاه صورت می گیرد. اگر از یک فرد سیگاری بخواهید تا تعداد سیگارهایی که در طول روز کشیده به خاطر بیاورد، وی شاید بتواند فقط چند تا از آن ها را به یاد بیاورد، به طور مثال سیگاری که در آغاز صبح و یا بعد از غذا کشیده است.

در حقیقت سیگار به طور غیر مستقیم فرد را بی حوصله تر می کند چون به علت ضعف بدنی احساس رخوت کرده و به جای انجام دادن فعالیت های پرتحرک در گوشه ای دراز می کشد و با کشیدن سیگارهای بیشتر درد و رنج نکشیدن سیگار را التیام می بخشد. به همین دلیل مبارزه با شستشوی مغزی بسیار پر اهمیت است زیرا این یک حقیقت است که افراد سیگاری تمایل دارند به هنگام خستگی و بی حوصلگی سیگار بکشند.