اهمیت کابینت‌های آشپزخانه، نه تنها در پوشش‌دهی و ایجاد فضای کاربردی در محیط آشپزخانه خلاصه می‌شود، بلکه نقش ویژه‌‌ی آن‌ها، در نمای خانه و بالطبع زیبایی کل فضای خانه قابل مشاهده است.

با انتخاب طرح‌های زیبای کابینت، که متناسب و هماهنگ با دکوراسیون منزل‌تان باشد، می‌توانید ظروف، لوازم برقی، بسته‌های خوراکی، ادویه‌جات و بسیاری وسایل ریز و درشت دیگر را، که در هر آشپزخانه‌ای مورد نیاز است، ساماندهی کنید و در یک کلام، هم نظم و هم زیبایی را به دل آشپزخانه بیاورید.

انواع مدل کابینت آشپزخانه بر اساس نحوه اتصال و ساخت

دسته بندی طرح کابینت آشپزخانه در دو نوع کلاسیک و مدرن خلاصه می شود. کابینت های کلاسیک عمدتا از جنس چوب تشکیل شده اند، پر زرق و برق و شلوغ هستند و گرما و صمیمیت خانه را می افزایند.

کابینت های مدرن شیک و ساده می باشد. فضایی مدرن و امروزی در خانه ایجاد کرده و عمدتا از نوع ترکیب مواد پلیمری، فلز، پلاستیک و چوب تهیه شده اند.

با توجه به نحوه پوشش دهی آشپزخانه می توان کابینت آشپزخانه را به انواع طراحی های زیر خلاصه نمود:

نصب یک طرفه بر دیوار آشپزخانه

اگر آشپزخانه کوچکی دارید و یا زیاد از آشپزی خوشتان نم آید و وسایل برقی شما محدود می باشد نصب یک ردیف کابینت های مدرن در محیط پخت انتخاب مناسب و جالبی می باشد.

این کابینت ها بسیار ارزان و مطلوب هستند و مناسب برای یک نفر طراحی شده اند

نصب دو طرفه بر دیوار آشپزخانه

یک طرح مناسب و ویژه برای آشپزخانه هایی که ابعاد مستطیل شکل دارند، این نوع طرح کابینت ارزان و مطلوب است، مناسب برای خانه های کم جمعیت بوده و در برابر عبور نور مانعی ایجاد نمی کند

نصب کابینت به صورت L شکل

اگر آشپزخانه بزرگی دارید استفاده از مدل کابینت آشپزخانه L شکل انتخاب ویژه و مناسبی می باشد. این طرح فضای موجود را به خوبی پوشش دهی کرده و گوشه های آشپزخانه برای قرار دادن میز آزاد است

نصب کابینت به صورت U شکل

در هر آشپزخانه ای با هر متراژ زیبا و دلنشین می گردد. از جمله مزیت های این طرح را می توان فضا سازی بیشتر محیط دانست.

نصب کابینت به صورت جزیره

یک کابینت مستقل که می تواند به شکل های میز دایره، مستطیل یا مربع در وسط آشپزخانه قرار بگیرد. متریال نیز در حالت می تواند چوب باشد.

از انواع جزیره ثابت یا متحرک می توان به عنوان میز کار، محفظه نگهداری از لوازم برقی، یک سینک جذاب و … استفاده نمود. نصب کابینت جزیره می تواند به صورت دائم یا موقت باشد

نصب اپن

ارتباط مستقیم آشپزخانه با محیط نشیمن را سبب می شود. از این رو به زیبایی و جذابیت محیط عمومی نیز می افزاید

انواع مدل کابینت آشپزخانه

کابینت ام دی اف

ام‌دی‌اف، از محبوب‌ترین نوع متریال در ساخت کابینت آشپزخانه می‌باشد.

دلیل این محبوبیت را می‌توان در قیمت مناسب و اقتصادی، انعطاف‌پذیری بالا در ساخت طرح‌های متنوع کابینت و تنوع بالای رنگ و مدل آن دانست.

ام‌دی‌اف، انعطاف‌پذیر است و به راحتی برش می‌خورد ازین رو، می‌توان طرح‌ها و مدل‌های دلخواه کابینت را با آن ایجاد نمود.

کابینت ام‌دی‌اف در گروه کابینت‌های اقتصادی دسته‌بندی می‌شود و با توجه به قیمت مناسب آن، چنانچه از آن به خوبی مراقبت کنید، دوام و ماندگاری نسبتا بالایی دارد.

آنچه باعث تخریب و خرابی کابینت ام‌دی‌اف می‌شود، نفوذ آب و رطوبت به درون بافت آن است، بنابراین باید درزهای آن به درستی آب‌بندی شود و در صورت نفوذ آب، به سرعت تعمیر شود. کابینت آشپزخانه mdf در سبک مدرن طراحی می‌شود.